Αναμφίβολα ο Ολλανδός οδηγός, που διατηρεί έντονους δεσμούς και με το Βέλγιο, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ανερχόμενα “αστέρια” στο χώρο της Formula1. Ο “Mad Max” μας απασχόλησε ήδη από το ντεμπούτο του στο σπορ, το 2015 με την ομάδα της Toro Rosso. Από την αρχή ξεχωρίσαμε το άφθονο ταλέντο του στην οδήγηση, την ικανότητα διαχείρισης στη βροχή, αλλά και το έντονα επιθετικό του στυλ, το οποίο επέφερε πολλές συγκρούσεις και αρκετή δυσαρέσκεια σε οδηγούς και ιθύνοντες της F1. Παρότι αλαζόνας και επιπόλαιος, ο Verstappen κατάφερε να “ράψει” τα στόματα των επικριτών του με τα επιτεύγματά του. Σε ηλικία μόλις 18 ετών έγινε ο νεότερος νικητής αγώνα F1, στο ντεμπούτο του μάλιστα με την ομάδα της Red Bull Racing. Ακολούθησαν πολλές επιτυχίες και σήμερα ο Max μετράει 6 νίκες και 25 βάθρα με την Αυστριακή ομάδα, η οποία σημειωτέον βρίσκεται σε μεταβατική εποχή.
Τα επιτεύγματα του μικρού Ολλανδού είναι πρωτόγνωρα και ανεπανάληπτα στην ιστορία του αθλήματος. Ο επικεφαλής της Red Bull Christian Horner χαρακτήρισε τον Max ως το μεγαλύτερο ταλέντο στην F1. Θεωρεί ότι με ένα ισάξιο μονοθέσιο ο μικρός θα μπορούσε σίγουρα να αποτελεί το αντίπαλον δέος του πολυπρωταθλητή Lewis Hamilton. Αξιοσημείωτο όμως είναι το γεγονός πως ένας νεαρός με μικρή εμπειρία καταφέρνει να μπει στην ίδια ζυγαριά με οδηγούς που έχουν πολλαπλάσια εμπειρία από αυτόν στο άθλημα. Τηρουμένων των αναλογιών μάλιστα, τους ξεπερνάει σε μεγάλο βαθμό….
Ωστόσο, στο σημείο αυτό, εγείρονται ορισμένα ερωτήματα. Μπορούμε άραγε να θεωρήσουμε ανάλογες τις περιστάσεις για έναν οδηγό που γεννήθηκε γύρω στο 1995 με έναν που γεννήθηκε γύρω στο 1990 και πόσο μάλλον με κάποιον που γεννήθηκε γύρω στο 1985; Η απάντηση για πολλούς είναι προφανώς αρνητική. Όπως έχει εξηγήσει τόσο ο Kimi Raikkonen όσο και ο Hamilton τα μονοθέσια είναι πλέον πιο εύκολα στην οδήγηση. Το setup γίνεται σχεδόν αποκλειστικά με βάση τα δεδομένα ενός υπολογιστή και όχι με βάση τη γνώμη και την εμπειρία ενός οδηγού. Η τεχνολογία μάλιστα επιτρέπει να διορθωθούν και λάθη στο στήσιμο ή την απόδοση ακόμα και κατά τη διάρκεια ενός αγώνα. Με βάση αυτά, φαίνεται πως το πλεονέκτημα αποκτούν οι νεότεροι οδηγοί, διότι γνωρίζουν καλύτερα να αξιοποιούν την τεχνολογία (Βλ. Προσομοιωτές). Τότε εμφανίζεται το “Φαινόμενο Verstappen” : οι νέοι οδηγοί, που έχουν καλύτερη φυσική κατάσταση, αυξημένη εγρήγορση και εξοικείωση με την τεχνολογία θα εκτοπίζουν αυτούς που έχουν μεγάλη εμπειρία στην οδήγηση.
Γίνεται αντιληπτό πλέον πως το να οδηγείς F1 έρχεται όλο και πιο κοντά στο να παίζεις F1 σε κάποια παιχνιδοκονσόλα, με κυριότερη διαφορά την απαιτούμενη φυσική κατάσταση. Επομένως, αν η φιλοσοφία γύρω από την οδήγηση F1 κινηθεί στα ίδια μοτίβα, θα εισέρχονται στο άθλημα ολοένα νεότεροι οδηγοί. Μέσα σε αυτούς σίγουρα θα βρεθούν νέα μεγάλα ταλέντα, που ίσως επαναλάβουν ή και ξεπεράσουν τα προς το παρόν απίστευτα κατορθώματα του Verstappen.
Κατά τη γνώμη μας, για να μην καταλήξει η F1 “παιδική χαρά”, απαιτείται αλλαγή φιλοσοφίας. Κυρίως πρέπει τα μονοθέσια να γίνουν δυσκολότερα στην οδήγηση, με λιγότερη αξιοποίηση ηλεκτρονικών πληροφοριών. Κατά αυτόν τον τρόπο θα ευνοείται η ανάδειξη νέων ταλέντων, όταν όμως θα έχουν την απαιτούμενη ωριμότητα.
Το “Φαινόμενο Verstappen” λοιπόν είναι υπαρκτό και τον επόμενο καιρό αναμένεται να ενταθεί. Άραγε υπάρχει η βούληση για ανάσχεσή του;