TikTok αλγόριθμος και trends: “Η ερώτηση είναι πώς βρέθηκε στο fyp σου…”

Δήμητρα Κανδύλα

Δήμητρα Κανδύλα

Το άρθρο αυτό είναι αφιερωμένο στους φιλοπερίεργους χρήστες και μη, της δημοφιλέστατης πλατφόρμας του TikTok, που “καίγονται” να μάθουν πώς λειτουργεί αυτή η εφαρμογή, πώς δουλεύει ο αλγόριθμός της, ποιος μας παρακολουθεί και γιατί το For You page (ή τα reels του Instagram…) έχει γεμίσει από γατάκια μέχρι θεωρίες συνωμοσίας!

“Δείξε μου το “fyp” (“For You” Page) σου να σου πω ποιος είσαι”, όπως λέει και το σοφότατο λαϊκό ρητό (not). Κι εσύ, αγαπητέ αναγνώστη που θα αναρωτηθείς και, δικαίως, “Τί είναι αυτό το “fyp” βρε Δήμητρα;”. Μην μου ανησυχείς!

Το λεγόμενο, λοιπόν, “For You” page (μτφ, “ Σελίδα Για Σένα”)  λειτουργεί ως η αρχική σελίδα του TikTok, η οποία, βάσει αλγορίθμου, έχει συγκεντρώσει και παρουσιάζει εξατομικευμένα βίντεο ως αποτέλεσμα των “δηλωμένων” ενδιαφερόντων μας. Με ακόμα πιο απλά λόγια, ο αλγόριθμος είναι αυτός ο τρόπος με τον οποίο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσελκύουν και διατηρούν το ενδιαφέρον μας.

tiktok fyp
Προσωπικά αρχεία, Κανδύλα Δήμητρα

 Ειδικότερα, το ίδιο το TikTok ορίζει τον αλγόριθμό του ως εξής:

“Μια ροή βίντεο επιμελημένη σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά σας, που διευκολύνει την εύρεση περιεχομένου και δημιουργών που αγαπάτε… που υποστηρίζεται από ένα σύστημα προτάσεων που παρέχει περιεχόμενο σε κάθε χρήστη που είναι πιθανό να ενδιαφέρει τον συγκεκριμένο χρήστη.”

TikTok

Άρα, ο αλγόριθμος του TikTok προτείνει περιεχόμενο (content) βασισμένος στην αλληλεπίδραση των χρηστών του με το ίδιο το content.

Πάμε να δούμε τώρα τους παράγοντες που επηρεάζουν την εμφάνιση του περιεχομένου στο “fyp”.

tiktok scroll
Φωτογραφία από cottonbro studio

1. Το προτεινόμενο content στο fyp του καθενός επηρεάζεται από:

  • Τους λογαριασμούς που ακολουθεί ή που έχει αποκλείσει.
  • Τα δημοσιευμένα σχόλιά του.
  • Τα βίντεο που αντέδρασε ή κοινοποίησε στην εφαρμογή ή πρόσθεσε στα αγαπημένα του.
  • Τα βίντεο που πάτησε «Δεν ενδιαφέρομαι» ή που ανέφερε ως ακατάλληλα.
  • Μεγάλου μήκους βίντεο που παρακολουθεί έως τέλους.
  • Περιεχόμενο που δημιουργεί το ίδιο το account.
  • Η αλληλεπίδραση με “organic content και ads”.

2. Τα σήματα που περιέχουν πληροφορίες βίντεο σχετίζονται με τις αναζητήσεις του χρήστη εντός της εφαρμογής, π.χ. περιλαμβάνει λεζάντες, ήχους, hashtags, εφέ, δημοφιλή θέματα (trends).

3.Τέλος, κάποιες από τις λειτουργικές ρυθμίσεις που χρησιμοποιεί ο αλγόριθμος είναι οι προτιμήσεις γλώσσας, η επιλογή στις ρυθμίσεις συγκεκριμένης χώρας, έτσι είναι πιθανότερο κάποιο άτομο από την Ελλάδα να αλληλεπιδράσει με περιεχόμενο είτε στα ελληνικά, είτε που έχει δημιουργηθεί στην χώρα. Επιπλέον, λαμβάνεται υπόψη ο τύπος κινητής συσκευής, αλλά και οι κατηγορίες που επέλεξε ως καινούριος χρήστης της εφαρμογής.

Το καλό νέο, παιδιά, είναι ότι το TikTok δεν προτείνει βάσει του ύψους των ακολούθων κάποιου λογαριασμού ή του ιστορικού υψηλών προβολών που μπορεί να είχε κάποιος δημιουργός περιεχομένου (content creator). Αυτό σημαίνει πως αν και οι δημιουργοί με περισσότερους ακολούθους λαμβάνουν μεγαλύτερη προσοχή και αλληλεπίδραση, γιατί ακριβώς οι χρήστες έρχονται στη θέση να αναζητήσουν το content τους, δεν αποκλείεται αλλά, ίσα- ίσα, μπορεί και να απολαύσει την προσοχή των χρηστών και η κάθε Ρούλα, Τούλα, Λάκης, Τάκης (και κάθε όνομα που χρησιμοποιούμε έτσι άκυρα στα παραδείγματά μας, τέλος πάντων!).

Κι εδώ, λοιπόν, κολλάει η έννοια του “trend”, ή τάση στα ελληνικά, που χρησιμοποιούμε, επίσης, για να ορίσουμε τη δημιουργικότητα, την έκφραση ιδεών, αλλά και τις συμπεριφορές που προβάλλονται μέσω της πλατφόρμας του TikTok και επηρεάζουν τους χρήστες και δημιουργούν με τη σειρά τους καινούριες τάσεις.

tiktok dance
Φωτογραφία από Pavel Danilyuk

Συγκεκριμένα, υπάρχουν 4 μορφές content που είναι πιθανότερο να γίνουν trend στο TikTok:

  1. Χορευτικά. Προβολή σύντομων χορευτικών ρουτίνων που αποτελεσματικά μπορούν να επαναληφθούν από διαφορετικούς χρήστες προσδίδοντας την προσωπική τους πινελιά.
  2. Challenges/ Δοκιμασίες. Aρκετοί δημιουργοί προσπαθούν να πραγματοποιήσουν ένα ενδιαφέρον και δημοφιλές challenge, με στόχο να αφήσουν το στίγμα τους.
  3. Ήχοι & Τραγούδια. Σχεδόν όλα τα βίντεο στο TikTok έχουν κάποιον ήχο ή τραγούδι είτε ως πρωταγωνιστή, είτε ως ηχητικό φόντο.
  4. Εφέ/ Φίλτρα. Εφέ, όπως το green screen ή φίλτρα/ μάσκες με θέμα το Halloween είναι παραδείγματα που κάνουν trending ανάμεσα στους χρήστες της εφαρμογής.

Κλείνοντας, πιστεύω πως καταλαβαίνοντας τον αλγόριθμο του TikTok έχεις τη δυνατότητα και την ευκαιρία διαμόρφωσης του fyp σου βάσει των ενδιαφερόντων σου. Γενικά, η εφαρμογή μπορεί να ξεκίνησε ως ένα μέσο διασκέδασης, ωστόσο, πλέον, υπάρχουν δημιουργοί από διάφορους κλάδους, αλλά ακόμα και με επιστημονικό υπόβαθρο. Έτσι, είναι καλό να αναλογιστούμε τον βαθμό της επιρροής του TikTok στις ζωές μας και να πράξουμε όσον το δυνατόν καλύτερα για να επωφεληθούμε μέσω αυτού.

Αυτά από εμένα, προς το παρόν! Δεν θα σας δείξω το fyp μου ακόμα, είναι πολύ νωρίς στη σχέση μας άλλωστε…

Αλλά, για τώρα, πάρτε ένα αποδεικτικό στοιχείο της επιρροής του TikTok…

Το άρθρο αυτό είναι αφιερωμένο στους φιλοπερίεργους χρήστες και μη, της δημοφιλέστατης πλατφόρμας του TikTok, που “καίγονται” να μάθουν πώς λειτουργεί αυτή η εφαρμογή, πώς δουλεύει ο αλγόριθμός της, ποιος μας παρακολουθεί και γιατί το For You page (ή τα reels του Instagram…) έχει γεμίσει από γατάκια μέχρι θεωρίες συνωμοσίας!
Προσωπικά αρχεία, Κανδύλα Δήμητρα

Διάβασε επίσης!

Ψήφισε το καλύτερο άρθρο για το μήνα...