Τι είναι λοιπόν αυτό που έχει κάνει τόσο δημοφιλές το thrift shopping τα τελευταία χρόνια; Γιατί ο κόσμος έχει στραφεί σε τέτοιο βαθμό σε αυτό; Μερικά χρόνια πριν, τα thrift stores – ή αλλιώς τα μαγαζιά με μεταχειρισμένα ή/και vintage ρούχα αλλά και κάθε είδους άλλα πράγματα, δεν ήταν τόσο διαδεδομένα όσο σήμερα. Παλαιότερα, το να ψωνίζει κάποιος από μαγαζιά τέτοιου είδους ήταν συνυφασμένο με την μη οικονομική άνεση. Πολλοί χαρακτήριζαν το ντύσιμο αυτό ” the grandpa style”, καθώς οι περισσότεροι έμοιαζαν σαν να φορούσαν τα ρούχα του παππού τους.
Αρκετοί θα τολμήσουν να πουν ο,τι πλέον έχει αρχίσει να γίνεται mainstream. Ας αποκωδικοποιήσουμε όμως, κομμάτι κομμάτι ολόκληρη την ιδεολογία του thrift shoping. Λόγω του ότι οι fast-fashion brands , στην προσπάθεια τους να παραμείνουν εντός των τάσεων, παράγουν μαζικά και με σχέδια μεγάλων οίκων μόδας, η πρωτοτυπία στο ντύσιμο αλλά και στο style της πλειοψηφίας έχει σχεδόν εκλείψει. Παρατηρείται λοιπόν τον τελευταίο καιρό, σε ένα ποσοστό ανθρώπων, μία απομάκρυνση από τις fast-fashion brands και η στροφή τους στα second hand ρούχα. Αυτό πιθανώς προκύπτει και σε συνδυασμό με το γεγονός πως είναι πλέον γνωστός στο ευρύ κοινό ο τρόπος με τον οποίο κατασκευάζονται τα ρούχα των εταιρειών αυτών, αλλά και οι συνθήκες κάτω από τις οποίες δουλεύουν οι εργαζόμενοι. Για να παραχθεί μια τόσο μεγάλη αλλά και τόσο προσιτά οικονομική ποσότητα ρούχων, η οικονομική εκμετάλλευση των εργαζομένων δεν αποτελεί νέο για κανέναν. Αρκετές είναι οι μάρκες (brands) που έχουν κατηγορηθεί τα τελευταία χρόνια ακόμη και για την χρήση ανήλικων παιδιών μέσα στις παραγωγές τους.
Η γνωστοποίηση όλων αυτών των πληροφοριών προς τα έξω, έχει κάνει αρκετούς να είναι πλέον πιο συνειδητοποιημένοι στα θέματα εργασιακής εκμετάλλευσης αλλά και οικολογίας καθώς και στα θέματα εξοικονόμησης ενέργειας. Το ήξερες πως για να φτιαχτεί ένα μόνο κοντομάνικο μπλουζάκι (T-shirt) χρειάζεται να δαπανηθούν 2720 λίτρα νερού; Εν αντιθέσει λοιπόν με αυτή την τεράστια κατανάλωση ενέργειας και τη δαπάνη τόσων χιλιάδων λίτρων νερού, έρχεται η φιλοσοφία των vintage ως μία εναλλακτική λύση, καθώς κινείται στα πλαίσια της επαναχρησιμοποίησης προϊόντων αλλά και της ανακύκλωσης.
Εν έτη 2019, όπου ο καταναλωτισμός και η μαζοποίηση οργιάζουν σε κάθε έκφανση τους, ουκ ολίγοι είναι αυτοί που αποζητούν κάτι πιο γνήσιο και αυθεντικό. Γιατί όχι και κάτι το μοναδικό, μιας και η φιλοσοφία που thrift προσφέρει στον καταναλωτή αυτήν ακριβώς την εμπειρία. Οι μεγάλες εμπορικές εταιρείες μπορεί να προσφέρουν μεγάλη ποικιλία ρούχων σε σύντομα χρονικά διαστήματα, ωστόσο αυτή η εμπορικότητα στην ένδυση είναι που έχει οδηγήσει στην τόση ομοιομορφία στην μόδα. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο αρκετοί αποζητούν κάτι το διαφορετικό, κάτι το ιδιαίτερο, κάτι το όχι και τόσο χιλιοφορεμένο.
Εκεί ακριβώς είναι που έχουν τεράστιο ατού τα vintage μαγαζιά. Μια απλή επίσκεψη σε ένα από αυτά θα πείσει τον καθένα για αυτό. Μπαίνοντας για πρώτη φορά σε thrift shop, ο επισκέπτης αρχικά μπορεί να δυσκολευτεί να βρει κάτι με μια πρώτη ματιά, καθώς συνήθως τα μαγαζιά αυτά δεν είναι οργανωμένα όπως τα υπόλοιπα εμπορικά καταστήματα. Ωστόσο, αν κάποιος αφιερώσει λίγο παραπάνω χρόνο ψάχνοντας και διαθέτοντας ίσως ένα καλό μάτι μπορεί να ανακαλύψει μικρούς θησαυρούς.
Φυσικά οι πολύ προσιτές τιμές των μαγαζιών αυτών, είναι ένα ακόμη προτέρημα τους. Ένα κομμάτι ρούχου, όπου σε ένα κανονικό μαγαζί πλασάρεται ως vintage έχει συχνά έως και τετραπλάσια τιμή με το ίδιο ρούχο σε ένα second hand μαγαζί, με το πλεονέκτημα ότι το προαναφερθέν εκτός από την μοναδικότητα του ως vintage, βρίσκεται και σε πολύ καλύτερη τιμή. Πλέον όλο αυτό έχει εξελιχθεί όχι μόνο σε μία ιδεολογία αλλά σε μία ολόκληρη βιομηχανία, η οποία κιόλας αναμένεται μέσα στα επόμενα χρόνια, μέχρι και το 2022, να ξεπεράσει αυτή των luxury brands.
‘‘ One man’s trash, that’s another man’s come-up” είπε ο σοφός Macklemore στο ομώνυμο τραγούδι του, ωστόσο την επόμενη φορά που θα είσαι έτοιμος για μία νέα εξόρμηση στα μαγαζιά, δώσε στον εαυτό σου και αυτή την επιλογή. Η Θεσσαλονίκη έχει αρκετά τέτοια- καλά κρυμμένα- μαγαζιά σε μέρη όπως η Ναυαρίνου, η πλατεία Αγίας Σοφίας αλλά και η Λ. Στρατού, ωστόσο αν βρεθείς στην Αθήνα περιοχές όπως Μοναστηράκι, Εξάρχεια και Ομόνοια θα πρέπει να είναι στις top επιλογές σου.