Μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι ανεκδιήγητες πυραμίδες… Του Χέοπα

Τάσος Ταρατσίδης

Τάσος Ταρατσίδης

Share on facebook
Share on twitter

Σε αυτό το κείμενο θα ασχοληθώ με μια συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρήσεων που όλοι ξέρουμε και όλοι αγαπάμε να μισούμε… Ή τουλάχιστον αυτό ελπίζω. Ειδικότερα, αναφέρομαι στο Multilevel Marketing ή στα ελληνικά επιχειρήσεις “πυραμίδα“, που με την άφιξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν γνωρίσει μια άνθηση. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα εναλλακτικό είδος επιχείρησης που δεν βασίζεται ολοκληρωτικά στην παραδοσιακή πώληση προϊόντων και υπηρεσιών από ένα φυσικό ή διαδικτυακό κατάστημα. Για να μην ονοματίσω κάποιες από αυτές τις εταιρίες και να μην θίξω κανέναν θα αναφέρομαι, από εδώ και πέρα σε αυτές ως τις πυραμίδες του Χέοπα.

Ας δούμε λοιπόν πως λειτουργούν αυτές οι πυραμίδες του Χέοπα

Σκεφτείτε μια μεγάλη αιγυπτιακή πυραμίδα, που στο πάνω μέρος της βρίσκεται η εκάστοτε εταιρία. Αντί αυτή να πουλάει το προϊόν από κάποιο κατάστημα, επιστρατεύει πέντε ανθρώπους για να διανέμουν το εμπόρευμά της. Αλλά προσοχή! Αυτά τα πέντε άτομα θα πρέπει να πληρώσουν πρώτα μια συνδρομή, είτε να αγοράσουν κάποια από τα προϊόντα της εταιρίας. Αυτοί οι πέντε, με τη σειρά τους, μπορούν να πουλήσουν τα προϊόντα που μόλις αγόρασαν ή να επιστρατεύσουν άλλα πέντε άτομα και να παίρνουν μια προμήθεια, κάθε φορά που αυτά πουλάνε κάποιο προϊόν.

Multilevel marketing

Η τελική εικόνα στο μυαλό σας θα έπρεπε να μοιάζει κάπως έτσι…

Σε αυτό το κείμενο θα ασχοληθώ με μια συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρήσεων που όλοι ξέρουμε και όλοι αγαπάμε να μισούμε... Ή τουλάχιστον αυτό ελπίζω. Ειδικότερα, αναφέρομαι στο Multilevel Marketing ή στα ελληνικά επιχειρήσεις "πυραμίδα", που με την άφιξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν γνωρίσει μια άνθηση. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα εναλλακτικό είδος επιχείρησης που δεν βασίζεται ολοκληρωτικά στην παραδοσιακή πώληση προϊόντων και υπηρεσιών από ένα φυσικό ή διαδικτυακό κατάστημα. Για να μην ονοματίσω κάποιες από αυτές τις εταιρίες και να μην θίξω κανέναν θα αναφέρομαι, από εδώ και πέρα σε αυτές ως τις πυραμίδες του Χέοπα.

Απλά σκεφτείτε την εικόνα πάνω σε ένα από αυτά τα nachos.

Οι πυραμίδες του Χέοπα αντιμετωπίζουν πάμπολλα προβλήματα, με κυριότερο το γεγονός ότι, αν αυτή η φόρμουλα των πέντε ατόμων που βρίσκουν άλλα πέντε νέα άτομα συνεχιστεί 14 φορές, τότε η εταιρία θα έχει επιστρατεύσει περισσότερα άτομα από τον πληθυσμό της Γης, πράγμα που θα σημάνει και το κλείσιμό της. Με άλλα λόγια, αν όλοι οι άνθρωποι στον κόσμο πούλαγαν καρπούζια, ποιος θα τα αγόραζε; Οι πυραμίδες του Χέοπα έχουν λάβει ισχυρή κριτική και θεωρούνται παράνομες σε κάποιες χώρες. Παραθέτω μερικά βίντεο που με βοήθησαν να τις κατανοήσω και να τις αποφύγω, το πρώτο από την εκπομπή Last Week Tonight του John Oliver και τον Σκεπτικό Κάφρο του Mikeius.

Η σύνδεση με τα social media και η χασούρα των διανομέων

Στις μέρες μας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Instagram και η υπόλοιπη τρελοπαρέα) έχει δώσει στους διανομείς των πυραμίδων του Χέοπα την ικανότητα να στέλνουν σε όλους εμάς, που δεν έχουμε καμία σχέση με αυτές τις εταιρίες, μηνύματα λατρείας, τα οποία υπόσχονται γρήγορο και εύκολο εισόδημα με ευέλικτο, πάντα, ωράριο, με τη χρήση των κοινωνικών μέσων. Αν έχετε σώας τας φρένας, κάτι τέτοιο θα σας ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, και, στην συντριπτική πλειονότητα, δεν είναι. Πολλοί λίγοι είναι οι άνθρωποι που κατάφεραν να βγάλουν χρήματα μέσω των πυραμίδων του Χέοπα. Για να μιλήσουμε και λίγο με νούμερα, υποσχέθηκα να μην τις ονοματίσω, αλλά θα ακολουθήσει ένας πίνακας με στατιστικά στοιχεία διανομέων που εργάζονταν σε Multilevel marketing εταιρίες.

Όνομα εταιρίαςΜέσος όρος διανομέων που χάνουν χρήματαΜέσος όρος διανομέων που κερδίζουν χρήματα
AMWAY/QUIXTAR99.99%0.01%
RENAISSANCE (RTTP) – defunct99.98%0.02%
NIKKEN99.98%0.02%
SYMMETRY99.96%0.04%
HERBALIFE99.42%0.58%
Στοιχεία από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Προστασίας του Καταναλωτή, 2005, πηγή: Σκεπτικός κάφρος

Πώς βγάζει στην πραγματικότητα χρήματα ο κόσμος από τα social media

Έψαξα, λοιπόν, και βρήκα δύο γυναίκες που ασχολούνται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για να σας δείξω πώς μοιάζει η εργασία στα social media και, καμία από τις δύο δεν μου ανέφερε ότι οι πυραμίδες του Χέοπα αποτελούν τον σωστό τρόπο για να δουλέψει κανείς με αυτά.

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, instagram

Άννα Μπάμπου

  • Πρώην Instagram influencer
  • Ιδρυτής της εταιρίας ρούχων Artem Aldo
  • Φοιτήτρια θεολογίας

Σε αυτό το κείμενο θα ασχοληθώ με μια συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρήσεων που όλοι ξέρουμε και όλοι αγαπάμε να μισούμε... Ή τουλάχιστον αυτό ελπίζω. Ειδικότερα, αναφέρομαι στο Multilevel Marketing ή στα ελληνικά επιχειρήσεις "πυραμίδα", που με την άφιξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν γνωρίσει μια άνθηση. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα εναλλακτικό είδος επιχείρησης που δεν βασίζεται ολοκληρωτικά στην παραδοσιακή πώληση προϊόντων και υπηρεσιών από ένα φυσικό ή διαδικτυακό κατάστημα. Για να μην ονοματίσω κάποιες από αυτές τις εταιρίες και να μην θίξω κανέναν θα αναφέρομαι, από εδώ και πέρα σε αυτές ως τις πυραμίδες του Χέοπα.

Στέλλα Δεμερτζή

Όπως όλοι μας, και οι δύο έχουν προσεγγιστεί από τις πυραμίδες του Χέοπα, αλλά επέλεξαν διαφορετικούς τρόπους για να εργαστούν στον τομέα των social media. Πιο συγκεκριμένα, κάτι στο οποίο φαίνεται να συμφωνούν είναι το γεγονός ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να προσφέρουν εισόδημα σε όποιον εργαστεί ενεργά και αφιερώσει τον αναγκαίο χρόνο, τίποτα δεν γίνεται γρήγορα.

Όσο το κυνηγάς, τόσο περισσότερα χρήματα βγάζεις

Λέει η Άννα

Επιπλέον, η Στέλλα αναφέρει ότι τα social media είναι ένας ανερχόμενος κλάδος, καθώς, μετά το 2016, αποτελούν βασικό αντικείμενο της καθημερινότητάς μας και προσφέρουν πολλές ευκαιρίες για εργασία. Μερικές από τις επαγγελματικές ευκαιρίες είναι η διαχείριση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μιας εταιρίας, η παραγωγή περιεχομένου (content creation), η δημιουργία διαφημίσεων και η προώθηση προϊόντων. Τα παραπάνω μπορεί κανείς να τα κάνει, είτε δουλεύοντας σε μια εταιρία, είτε ως freelancer, όπως έκανε η Άννα, η οποία προωθούσε διάφορα προϊόντα, όπως γυαλιά ηλίου, είδη ρουχισμού κτλ. Παρά ταύτα, ο τομέας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αντιμετωπίζει, όπως όλοι οι τομείς εργασίας, τα δικά του προβλήματα. Το βασικότερο, στο οποίο και οι δύο συνεντευξιαζόμενες συμφωνούν, είναι η έλλειψη επαγγελματισμού, είτε από τους πελάτες, είτε από τις εταιρίες.

Στο δια ταύτα

Εάν κανείς προσπαθεί να εργαστεί στον κλάδο των social media θα πρέπει να γνωρίζει ότι οι πυραμίδες του Χέοπα δεν αποτελούν τρόπο για να βιοποριστεί κανείς, το αντίθετο θα έλεγα. Υπάρχουν ευκαιρίες σε αυτόν τον κλάδο, αλλά τίποτα δεν γίνεται χωρίς αφοσίωση και χρόνο. Τέλος, για να σας βοηθήσω και λίγο παραπάνω, ορίστε ένα βίντεο για το πώς να αποφύγετε τις πυραμίδες του Χέοπα.

Διάβασε επίσης!

ThinkBiz Academy 2022 “Scaling Elements” | 13 & 14/05/2022

Ψήφισε το καλύτερο άρθρο για το μήνα...