Η καλή μέρα από τον ύπνο φαίνεται!

Πετρίνα Γεωργούση

Πετρίνα Γεωργούση

Share on facebook
Share on twitter

Για όλους όσους κοιμούνται σαν πουλάκια και δεν καταλαβαίνουν τίποτα ή ροχαλίζουν σαν τρακτέρ, για όσους κοιμούνται στο δευτερόλεπτο ή βυθίζονται στις σκέψεις τους και μπορεί να τους πάρει με δυσκολία ο ύπνος. Για αυτούς που αισθάνονται ότι κοιμούνται πάνω σε πέτρες, ξυπνούν και νιώθουν ότι ξάπλωναν σε τούβλα, είναι σαν τα ζόμπι το πρωί, αλλά και για αυτούς που νιώθουν αναζωογονημένοι και «φρεσκαδούρες», ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, αναγνωρίζοντας τη σημασία του ύπνου για την υγεία μας, όρισε την τρίτη Παρασκευή του Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου.

Για όλους όσους κοιμούνται σαν πουλάκια και δεν καταλαβαίνουν τίποτα ή ροχαλίζουν σαν τρακτέρ, για όσους κοιμούνται στο δευτερόλεπτο ή βυθίζονται στις σκέψεις τους και μπορεί να τους πάρει με δυσκολία ο ύπνος. Για αυτούς που αισθάνονται ότι κοιμούνται πάνω σε πέτρες, ξυπνούν και νιώθουν ότι ξάπλωναν σε τούβλα, είναι σαν τα ζόμπι το πρωί, αλλά και για αυτούς που νιώθουν αναζωογονημένοι και «φρεσκαδούρες», ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, αναγνωρίζοντας τη σημασία του ύπνου για την υγεία μας, όρισε την τρίτη Παρασκευή του Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου.

Το ήξερες ότι…

  1. Κοιμόμαστε το ένα τρίτο της ζωής μας – Περίπου 25 χρόνια;
  2. Ο μέσος άνθρωπος ξοδεύει 6 χρόνια ζωής βλέποντας όνειρα;
  3. Περίπου το 15% του παγκόσμιου πληθυσμού υπνοβατεί;
  4. Καις περισσότερες θερμίδες όταν κοιμάσαι απ’ ότι όταν βλέπεις τηλεόραση;
  5. Είναι πιο πιθανό να πεθάνεις από στέρηση ύπνου, παρά από πείνα.

Όλοι γνωρίζουμε ότι ο ύπνος είναι μια φυσιολογική, περιοδική κατάσταση ηρεμίας, κατά τη διάρκεια της οποίας σημειώνεται προσωρινή μεταβολή της συνείδησης του εξωτερικού κόσμου και επακόλουθη μείωση της μυϊκής δραστηριότητας, του μεταβολισμού και της ανταπόκρισης σε ερεθίσματα.

Αποτελέσματα ερευνών μας ενημερώνουν ότι ο σωστός ύπνος μπορεί να συμβάλλει στην συνολική ευημερία και την ποιότητα της ζωής, να ενισχύσει τη μνήμη, το ανοσοποιητικό σύστημα, την αποδοτικότητα, αλλά και να μας αποτρέψει από διαβήτη, πρόωρο θάνατο και αγγειακές επιπλοκές.

Για όλους όσους κοιμούνται σαν πουλάκια και δεν καταλαβαίνουν τίποτα ή ροχαλίζουν σαν τρακτέρ, για όσους κοιμούνται στο δευτερόλεπτο ή βυθίζονται στις σκέψεις τους και μπορεί να τους πάρει με δυσκολία ο ύπνος. Για αυτούς που αισθάνονται ότι κοιμούνται πάνω σε πέτρες, ξυπνούν και νιώθουν ότι ξάπλωναν σε τούβλα, είναι σαν τα ζόμπι το πρωί, αλλά και για αυτούς που νιώθουν αναζωογονημένοι και «φρεσκαδούρες», ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, αναγνωρίζοντας τη σημασία του ύπνου για την υγεία μας, όρισε την τρίτη Παρασκευή του Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου.

Έχει σημασία τελικά η ποιότητα ή η ποσότητα του ύπνου;

Με άλλα λόγια, αισθανόμαστε καλύτερα με 6,5 ώρες ύπνου υψηλής ποιότητας ή με 8 ώρες μέτριας ξεκούρασης;

Η απάντηση δε θα μπορούσε να είναι άλλη από τη ποιότητα! Είναι καλύτερο να πηγαίνουμε για ύπνο όταν αισθανόμαστε πραγματικά κουρασμένοι.

Γενικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα μωρά κοιμούνται 14-17 ώρες καθημερινά, οι έφηβοι χρειάζονται 8-10 ώρες ανάπαυσης, ενώ οι ενήλικες 7-9 ώρες, χωρίς να ξεχνάμε, βέβαια, ότι ο κάθε οργανισμός έχει τις δικές του ανάγκες ξεκούρασης.

Παρόλο που γνωρίζουμε τα οφέλη του καλού ύπνου, οι περισσότεροι από δυο εκατομμύρια Έλληνες φαίνεται να ταλαιπωρούνται από διαταραχές ύπνου, ενώ και στην Ευρωπαϊκή Ένωση περίπου ένας στους τρεις ενήλικες αντιμετωπίζει αντίστοιχα προβλήματα.

«Ύπνος, αγρυπνίη, αμφότερα μάλλον του μετρίου γινόμενα, νούσος.» (Η ασθένεια εμφανίζεται είτε όταν κοιμόμαστε υπερβολικά ή όταν επαγρυπνούμε υπερβολικά)

Ιπποκράτης

10 εντολές για καλό ύπνο, σύμφωνα με το Υπουργείο Υγείας:

  1. Καθιερώστε μια τακτική ώρα που πέφτετε για ύπνο και μια τακτική ώρα που ξυπνάτε.
  2. Αν σας αρέσει ο μεσημεριανός ύπνος, φροντίστε να μην υπερβαίνει τα 45 λεπτά.
  3. Αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ 4 ώρες πριν τον ύπνο και μην καπνίζετε.
  4. Αποφύγετε την καφεΐνη 6 ώρες πριν τον ύπνο. Αυτό περιλαμβάνει καφέ, τσάι και πολλά αναψυκτικά, καθώς και τη σοκολάτα.
  5. Αποφύγετε τα βαριά, πικάντικα ή πλούσια σε πρόσληψη ζάχαρης τρόφιμα 4 ώρες πριν τον ύπνο. Προτιμήστε ένα ελαφρύ σνακ πριν πέσετε στο κρεβάτι.
  6. Να ασκείστε τακτικά, αλλά όχι αμέσως πριν κοιμηθείτε.
  7. Φροντίστε το κρεβάτι σας να είναι άνετο.
  8. Φροντίστε το δωμάτιο σας να αερίζεται καλά και να έχει σωστή θερμοκρασία.
  9. Φροντίστε να αποκλείσετε πηγές θορύβου και φωτός.
  10. Να θυμάστε πως το κρεβάτι μας είναι για τον ύπνο, όχι για εργασία ή αναψυχή.

Επιπλέον tips

  1. Κάντε ένα ζεστό μπάνιο ή πιείτε ένα χαμομήλι ή ζεστό γάλα πριν κοιμηθείτε για να χαλαρώσετε.
  2. Αποφύγετε τις οθόνες ηλεκτρονικών συσκευών πριν τον ύπνο, καθώς εκπέμπουν μπλε φως που διαταράσσει τα μοτίβα του ύπνου.
Για όλους όσους κοιμούνται σαν πουλάκια και δεν καταλαβαίνουν τίποτα ή ροχαλίζουν σαν τρακτέρ, για όσους κοιμούνται στο δευτερόλεπτο ή βυθίζονται στις σκέψεις τους και μπορεί να τους πάρει με δυσκολία ο ύπνος. Για αυτούς που αισθάνονται ότι κοιμούνται πάνω σε πέτρες, ξυπνούν και νιώθουν ότι ξάπλωναν σε τούβλα, είναι σαν τα ζόμπι το πρωί, αλλά και για αυτούς που νιώθουν αναζωογονημένοι και «φρεσκαδούρες», ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, αναγνωρίζοντας τη σημασία του ύπνου για την υγεία μας, όρισε την τρίτη Παρασκευή του Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου.

«Τώρα θα πάω να κοιμηθώ. Καληνύχτα.»

Λόρδος Βύρων, 1788-1824, Βρετανός ποιητής (τα τελευταία του λόγια —στο Μεσολόγγι)

Μάθε περισσότερα για την Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου

Διάβασε επίσης!

ThinkBiz Academy 2022 “Scaling Elements” | 13 & 14/05/2022

Ψήφισε το καλύτερο άρθρο για το μήνα...