Δίπλωμα Οδήγησης; Όχι ευχαριστώ…

Γιώργος Φιλτσόγλου

Γιώργος Φιλτσόγλου

Share on facebook
Share on twitter

Εδώ και μια δεκαετία περίπου έχει παρατηρηθεί σε πολλά ανεπτυγμένα κράτη (π.χ. Ιαπωνία, Σουηδία, Ην.Βασ.) μια τάση των νέων να μην εξασφαλίζουν δίπλωμα οδήγησης. Με δεδομένο ότι ζούμε στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, η τάση αυτή παρατηρείται πλέον και στη χώρα μας την Ελλάδα. Σύμφωνα με διάφορες μελέτες όλο και λιγότεροι νέοι επιθυμούν να “πιάσουν τιμόνι” είτε πρόκειται για τιμόνι δίκυκλου είτε αυτοκινήτου. Το φαινόμενο αυτό οφείλεται σε ποικίλους παράγοντες, τους κυριότερους από τους οποίους θα προσπαθήσουμε να παραθέσουμε.

Εδώ και μια δεκαετία περίπου έχει παρατηρηθεί σε πολλά ανεπτυγμένα κράτη (π.χ. Ιαπωνία, Σουηδία, Ην.Βασ.) μια τάση των νέων να μην εξασφαλίζουν δίπλωμα οδήγησης. Με δεδομένο ότι ζούμε στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, η τάση αυτή παρατηρείται πλέον και στη χώρα μας την Ελλάδα. Σύμφωνα με διάφορες μελέτες όλο και λιγότεροι νέοι επιθυμούν να “πιάσουν τιμόνι” είτε πρόκειται για τιμόνι δίκυκλου είτε αυτοκινήτου. Το φαινόμενο αυτό οφείλεται σε ποικίλους παράγοντες, τους κυριότερους από τους οποίους θα προσπαθήσουμε να παραθέσουμε.

 

Αναμφίβολα οι σύγχρονες συνθήκες ζωής των νέων επηρεάζουν την άποψή τους ως προς την απόκτηση διπλώματος. Οι περισσότεροι σύγχρονοι νέοι ζουν στα μεγάλα αστικά κέντρα με την ιδιότητα του φοιτητή. Στα αστικά κέντρα αυτά αφενός υπάρχει αυξημένη Δημόσια συγκοινωνία (π.χ. λεωφορεία, μετρό, τραμ) με συχνά δρομολόγια (βέβαια αμφισβητείται κατά πόσο κάτι τέτοιο ισχύει για τη Θεσσαλονίκη) και αφετέρου επικρατεί διαρκώς κυκλοφοριακή συμφόρηση. Συνεπώς η οδήγηση καθίσταται εξαιρετικά δύσκολη, ίσως και περιττή, και οι φοιτητές επιδιώκουν να αποφύγουν το stress που αυτή συνεπάγεται. Παράλληλα το υπερβολικά γεμάτο πρόγραμμα των σημερινών φοιτητών δεν αφήνει περιθώρια σκέψης για δίπλωμα οδήγησης.

Οι συνθήκες οδήγησης είναι πιο ευνοϊκές για τους φοιτητές των επαρχιακών πόλεων. Ωστόσο στην περίπτωση αυτή, τα κέντρα ενδιαφέροντος των φοιτητών βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση μεταξύ τους. Άρα το αυτοκίνητο ή το μηχανάκι δεν είναι και πολύ χρήσιμα.

Επιπλέον στους ανασταλτικούς παράγοντες απόκτησης διπλώματος οδήγησης συγκαταλέγεται και η μορφή των σύγχρονων αυτοκινήτων. Την τελευταία 20ετία οι αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκεύαζαν αυτοκίνητα με κυριότερο γνώμονα την πρακτικότητα, αφήνοντας την εμφάνιση σε δεύτερη μοίρα. Ως αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα δεν έμοιαζαν καθόλου ελκυστικά στα μάτια των νέων. Άλλωστε οι περισσότεροι νέοι οδηγούν για να εντυπωσιάσουν και όχι για να κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη. Η προσπάθεια των τελευταίων 3-5 χρόνων περίπου για σχεδιασμό αυτοκινήτων πιο ελκυστικών, εξοπλισμένων με διάφορα τεχνολογικά gadgets είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο δεν μπορεί να φέρει από μόνο του την ανατροπή του κλίματος.

Αποτέλεσμα εικόνας για машина девушка за рулем

Παρόλα αυτά, όλα τα παραπάνω είναι ήσσονος σημασίας απέναντι στον οικονομικό παράγοντα. Είναι γεγονός πως η απόκτηση διπλώματος οδήγησης κοστίζει ακριβά. Κοστίζει σχεδόν όσο μια δεκαήμερη εξόρμηση σε κάποιο ελληνικό νησί (πιστεύω όλοι μας προτιμούμε τις διακοπές από το δίπλωμα). Η οικονομική επιβάρυνση δεν αφορά όμως μόνο την απόκτηση διπλώματος. Υπερβολικά έξοδα συνεπάγονται τόσο η αγορά, όσο και η συντήρηση, τροφοδοσία και ασφάλιση ενός οχήματος. Στη σύγχρονη εποχή – για τα ελληνικά δεδομένα – φοιτητής με δικό του αυτοκίνητο θεωρείται πλούσιος. Οι πιο πολλοί φοιτητές που κατέχουν αυτοκίνητο ή μηχανάκι αναγκάζονται να δουλεύουν για να τα συντηρούν.

Για το τέλος αφήσαμε τον παράγοντα “κλειδί”, την απεργία των εξεταστών οδήγησης. Από τον Οκτώβριο οι εξεταστές οδήγησης έχουν προχωρήσει σε σχεδόν συνεχόμενη απεργία, με αποτέλεσμα να “παγώσουν” όλες οι διαδικασίες! Οι διαβουλεύσεις για το νέο πλαίσιο εξέτασης πολλές, οι υποψήφιοι οδηγοί που μπήκαν “στον πάγο” ακόμα περισσότεροι. Και αφού μας έχουν κάνει τη ζωή “πατίνι” τώρα πλέον στρεφόμαστε στα γνωστά σε όλους μας ηλεκτρικά πατίνια (ιδιόκτητα ή μη)…

 

Διάβασε επίσης!

Ψήφισε το καλύτερο άρθρο για το μήνα...